čtvrtek 20. března 2008

Květy - Střela zastavená v jantaru

Zvláštní věc ... ráno jsem si pustila ke kafi novou desku brněnských Květů (Střela zastavená v jantaru) … desku, kterou jsem vlastním uším naservírovala předtím už několikrát a naprosto bláhově si myslela, že jsem bludištěm Kvetoucí hudby a Kyšperského geniálních textů se sklonem k surreálnu už několikrát proplula, tudíž se v něm neztratím …. dneska jsem se v něm ztratila … a co víc, od rána mě Střela nutí se v něm ztrácet znovu a znovu.

Mám velkou slabost pro předchozí desku Kocourek a horečka, na novou placičku jsem se moc těšila. Střela zní na první poslech možná klidněji, pomaleji než album předchozí, ale pod povrchem to vře a bublá. Zve nás do světa, jehož vchod hlídá černý noční hlídač se psem, šumí tam moře a kukuřičná pole, potulují se tam zvláštní zvířata, pokradmu nás sledují vlkodlačí oči a nad tím vším se rozpouští slunce… svět ve kterém chcete zůstat, i když se v něm možná trochu bojíte.

Úvodní „kočičkovsko-pejskovská“ Pověsím prádlo, ze které čiší zoufalství podpořené Kyšperského zpěvem, nás přivítá a pak už nás z tohohle vesmíru protknutého zvláštní a osobitou poetikou Květy nepustí …

Tak zavřete oči, ať uvidíte faustovské Zvíře, nebo sebe a zvíře, kde se v refrénu zpívá : „byl jsem podpalovač domů v kanystru nosil benzín, oheň šplhá vzhůru, že div nepodpálí hvězdy …“ , ať slyšíte varování přicházející Z kukuřičných polí o tom, že „vítr je lhář a tráva je zlá , ona se vlní, jak on jí píská“, ať spatříte Paříž ….

Já zavřela oči a přiletěla mi na klín bílá holubice, to vše pod šapitó Cirkusu, kde zaznívá krom jiného i : „ …cizí člověk ve vlastním srdci jsem, není v něm leknín ani žádná jiná stvůra, jenom já“ …. a tahle malinká nevinná narážka na leknín v srdci nebohé, umírající Chloé mě dojala stejně, jako když jsem poprvé v mých pubertálních letech dostala Pěnu dní do ruky a Borise Viana hluboko pod kůži.

Ale dost slov, zkuste si na cestu koupit třeba bagetu dlouhou jak únor a vyrazit do labyrintu poetiky kapely Květy sami … a možná dojdete až do jedné z postraních uliček u St. Germain …. já vám k tomu popřeju šťastnou cestu.

Květy - Cirkus

U Květů doma

Květy na Myspace

Žádné komentáře: